mandag 12. mars 2012

Stoloppussing

Vi har mange gamle stoler i hus og av en eller annen grunn har noen søla hvitmaling litt hist og her på nesten alle stolene... De er jo gamle og velbrukte, men jeg liker de veldig godt alle sammen, men maling gjør at de har sett så shabby ut. Derfor har stoldoktor Ullugla gått til verket med malingsskrape, grovt og fint sandpapir. Og stolene blir nesten ikke til å kjenne igjen!

Før: masse hvitmalingsflekker

Etter: BORTE! ;)
Jeg bruker bare håndmakt på malingsflekkene. Prøver meg først med malingsskrapa og bruker sandpapir på det som sitter for godt fast. Etter at pussinga er ferdig vasker jeg over stolene med grønnsåpevann, og da dukker det som regel opp en malingsflekk eller to. Det er utrulig mange sider på en stol... 


Før: malingsflekker både her og der.

Etter: :)

Nesten alle stolene har vært en tur på besøk hos mølbelsnekker Nils Karlsaune på Stiklestad, og jeg skal skrive mer om de underverka han utfører i et senere innlegg, men om du legger merke til stolbenet til venstre på bilder over så har han spjelka det på en helt nydelig måte! Vi er på jakt etter maling som er så lik originalmalinga som mulig så vi kan male de reparerte delene så de går mer i ett enn de gjør nå.

Tilslutt tok jeg min gode venn pussemaskina og pussa over kanten på setet på alle stolene. Her var det mye som hadde flisa seg opp, så det var en god ting å gjøre for å skåne klær og fingre for fliser.


Ullugla pusser og kattepausen er også med! ;)

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Lenge siden jeg har vært innpå, og du verden så mye som har skjedd! Morsomt!! Veldig fin pus forresten :)

Kathrine sa...

Likens stoler som vi har jo! Populær han som laga dem i sin tid:-)