søndag 4. desember 2011

Fredagskaffejulebord

Ulluglebonden og noen andre bønder i nærheten her møtes annenhver fredag i vinterhalvåret på fredagskaffe. Enhver sånn syforening med respekt for seg selv har jo julebord og på lørdag var tiden kommet. I år var det vår tur til å være vertskap så vi dekka på langbord til 18 personer med en hvit duk og et hvitt laken. Det er manko på store hvite duker i vår unge husholdning. Men det var ingen som klagde på duken/lakenet. Lysestaker ble innlånt fra svigermor, og ellers hadde vi nok av dekketøy til at alle fikk både kniv, gafler, tallerker og glass. Fine greier!

En stykk pen hvit duk


Et stykk pent hvitt laken

Maten ble tatt fra restauranten på Stiklestad og det var bestilt tapasjulebord, noe som inkluderte ribbe, medisterkaker og julepølse, lefse med røykalaks, ostefat, en supergod tomatsalat, foccaciabrød og litt spekemat. Maten forsvant fort og stemninga var god. Stemninga sank ikke når ulluglebonden serverte sin varme superbrownies og lune molter med fløte. Nam! Det ble dessverre ikke tatt bilder av maten...


Julebord krever jo litt pynting av huset, så jeg takker min venninne Anne Sofie for supert tips på fjesboka: bjørkehjerter! Vi har jo mange bjørker rundt gården så jeg tok meg en tur med hagesaksa og klipte de grenene som uansett henger alt for lavt og i veien. Så snurra jeg sammen de groveste endene av disse med ståltråd. Deretter bøyde jeg halvparten av grenene til den ene sida og halvparten til den andre, og festa disse igjen med ståltråd sånn at det ble et hjerte. Så tok jeg tøybånd, knøt ei sløyfe og vips! En søt og trivelig jule dekorasjon! Inngangsdøra fikk en også hadde jeg klipt nok grener til at det ble to til som fikk bli med innendørs. Dette skal jeg gjøre igjen!







Ingen kommentarer: