torsdag 6. oktober 2011

Bestemors fakler

Vi har mange kubbelys på lager i heimen. Jeg er ikke spesielt begeistra for kubbelys (så jeg har ikke samla de sammen!) siden det blir så innmari mye ubrukt stearin av dem. Men har jeg først kubbelys så må de brukes! Levende lys er jo så trivelig! Så jeg har samla på stearinrestene etter kubbelysa som tennes ved kjøkkenbordet, og her om dagen var det tid for å resirkulere disse ved hjelp av bestemors fakkeloppskrift.

Man tager:
  • en god del stearin
  • nok tomme metallbokser (jeg har brukt tomme ananasbokser, men gamle fakkelbokser etc funker også flott!)
  • en kniv som tåler stearin
  • en stor kjele med lokk (viktig - for dette er lettantennelig!)
  • litt varmt vann
  • litt matt bomullsgarn (ikke blankt/mersisert!)
  • noe gammelt metallskrammel

Fyll metallboksene med så mye stearin som du får plass til, lag gjerne haug. Fyll vann i kjelen og sett på komfyren på lav varme og putt så mange metallbokser med stearin nedi som det går.



Følg med (ja, vær ALLTID i nærheten!), og når det meste av stearinet har smelta (tar kanskje 10 minutter), så tar du boksen ut av vannet, tvinner 3-4 tråder av bomullsgarnet og fester noe metallskrammel i enden (ei skive, en mutter, en gammel spiker...) og senker dette til bunns midt i fakkelen.



Og vips så har du fakkel med veke! La det stivne og sett dem på trappa en mørk høstkveld du venter trivelig besøk!

Takk til bestemor på Haugen!

1 kommentar:

Helene R sa...

Fantastisk! Dette MÅ jeg prøve! Har jo alltid en haug med steiarinrester hjemme iTrondheim! Genial metode!