torsdag 27. september 2012

Hønepøne og hanepane

I vår kasta jeg meg på en bestilling når Berit spurte om jeg var interessert i høner. Ho skulle ruge kyllinger fra sine jærhøns. Jærhøns er etterkommer etter den opprinnelige, norske landhøna, og er en bevaringsverdig husdyrrase. I utgangspunktet skulle vi ha henta hønene i sommer mens de enda var kyllinger, men siden bonden fikk kyssesjuken ble dette noe utsatt. Men i går gikk ferden til Steinkjer for å hente ei kasse med fire høner. 

Men først dere får hilse på hønene blir det en liten gjennomgang av utviklinga til hønehuset. For det er nesten en liten revolusjon.

Tidligere potetkjeller med masse dritt... 
Vi snakker musespist isopor, musespist glava fra fjøsoppussing, gamle potetkasser, kornstøv og papp. Herlige saker... Eh nei. Men jeg har fått meg en ny venn! Endelig fikk vi kjøpt oss industristøvsuger. Det gjør jobber som den over meget lettere!

Min kjære venn industristøvsugeren!

Et par timer senere så rommet sånn ut. En viss forbedring spør du meg.

Det nærmer seg hønehus.

Hønehus med mat, vann og sagflis. Mangler bare vaglepinne.
Vaglepinnene ble saga ned litt senere på eftan og montert opp i to høyder, som anbefalt av Berit.

Jeg fikk fortalt at hønene nok ikke kom til å legge egg på noen uker enda, men når jeg lukka opp esken lå det ikke bare fire høner der, men jaggu lå det et egg der også!

Høna og egget. 
Bonden synes også detta var artige dyr! 

Hønepøne - fine fruer har kommet til gårds! 
Hele gården her er egentlig blitt litt forelska i disse fire frøknene. De er artige og trivelige å ha i hus! Vi gleder oss til fortsettelsen og mange fine egg!

Ingen kommentarer: