torsdag 9. februar 2012

Kjentmannsmerkemålet: nummer 1 av 37

Årets plan for lokale turer er klar: vi skal ta alle kjentmannsmerkene i Verdal i år. Det finnes 37 kjentmannsmerker i Verdal, noen veldig nær oss her hjemme og andre lengre til fjells. Så det finnes både utfordringer og trivelige småturer. Jeg gleder seg til dette året, for jeg vil gjerne bli bedre kjent i lokalmiljøet mitt, og dette synes jeg er en ypperlig måte!

Årets første tur gikk til Leirsjøen (Lærsjø'n på verdalsk) på ski. Vi var rundt Leirsjøen i fjor vinter på ski, og det til nå min favoritt blant skiløypene her i omkring. Det er en fin rundttur som tar en liten time om man går for å bli svett. Løypa er veldig variert og småkupert, og det liker jeg godt. Da vi var ute var det lenge siden det var kjørt opp spor, men det la ingen demper på turen.


Første klipp ble klipt, og vi er fornøyde med å ha starta på årets mål! Det ble ingen lang rast for å nyte utsikten, det var en sur sno i lufta så det beste var å holde seg i bevegelse. Turen rundt Leirsjøen er ca 9 km på ski. 



Bygda Leirådal får (naturligvis) vannet sitt fra Leirsjøen, ellers kan jeg ikke fortelle dere så mye mer om Leirsjøen, dessverre;)

Utsikt ned mot Leirsjøen fra kjentmannsmerket. 


Utsikt sørover fra kjentmannsmerket.




Ingen kommentarer: