torsdag 24. november 2011

Peis på!

Huset vårt hadde når jeg flytta inn et oljefyrt radiatorsystem og to åpne peiser som eneste oppvarmingskilder. Dette, i kombinasjon med utette vinduer og verandadører, gjør at det er kaldt i huset når det er kaldt ute. På den kaldeste tida i fjor vinter var det 13 grader på kjøkkenet... Brrr.... Godt ullugla er oppvokst i et anna relativt kaldt hus og er flink til å bruke tøfler og glad i ullklær! ;)

MEN, jeg så et stort potensial i peisen på salen (aka dagligstua) i annen etasje. Den gamle peisen er veldig dyp, så om det ble fyra i peisen så så man nesten ikke flammen langt der inne...

Vi fikk en peismontør innom for å se om det kunne settes inn en peisinnsats. Dette skulle i følge mannen være helt uproblematisk, og vi gikk til innkjøp av en Scan DSA 7-5. Det gikk fort i svinga og etter ei drøy uke hadde vi peisen innstallert!


Vi måtte holde oss på matta ei lita uke før det var lov å fyre, men siden det ikke har vært noe sprengkulde i Trøndelag til nå så det var jo overkommelig.

Den nye peisen/ovnen ble virkelig et smykke på salen. Og den er så effektiv! De gangene vi har fyra til nå, så har det vært mer enn nok med 8-10 ved skier. Da er det nesten badstue på salen.


Nå gleder vi oss til kulda setter inn! 

PS! Tips til hvordan vi kan behandle den nyoppmurte muren (og resten av den hvitkalka muren fra 1968) sånn at alt blir like hvitt tas i mot med takk! Malerforretninga kunne ikke hjelpe oss, vi må vist ta en prat med en murer.

3 kommentarer:

God som Grønn sa...

Heidu, takk for veldig hyggelig kommentar. Vosduker kan vakses på 40 grader som alt annet. Jeg bare stapper dem inn og håper på det beste og så langt har selv de som virker litt papiraktig som jeg har vært veldig nervøs for klart seg helt fint! Stort sett alle er sydd av voksduk, men gamle nylonkjøkkengardiner i spreke farger og mønster egner seg også strålende. Begge deler gjør posene svært solide, et par av kundene mine har meldt tilbake at de fyller dem med bøker uten problemer, det sier vel sitt...

Og kjolen, ja, den er en slager her inne i Blogglandia, er du en habil strikker kan du forhåpentligvis snart få kjøpt mønsteret til skjørtedelen av meg :)

God som Grønn sa...

Hehe, tror jeg nøyer meg med å si at utgangspunktet er en helt vanlig plastpose. Så får du heller kjøpe Allers om du trenger litt flere hint.

ane sa...

Det er ingenting som gir så god varme som å fyre med ved! Blir nok ikkje peis på oss i huset, men to vedomner skal vi ha.